Svuda oko mene se širi miris čokolade i pečenog peciva dok se probijam kroz gužve na uskim ulicama na putu ka Zgradi Secesije. Monumentalne fasade me nadkriljuju i skrivaju od pahulja koje se sporo njišu oko šešira prolaznika, kao da plešu uz bečki valcer. Arhitektonski stilovi se smenjuju. Klasicizam, barok, gotika, secesija…
Uskoro u daljini, preko nekoliko tamnih kišobrana i kroz izmaglicu, ugledam belo zdanje iznad kojeg se razvijaju prepoznatljivi zlatni listovi koji formiraju loptu. Glavni simbol secesije i jedan od najupečatljivijih simbola Beča, Zgradu Secesije je projektovao arhitekta Jozef Marija Olbrich kao arhitektonski manifesto novog, buntovničkog umetničkog pravca okupljenog oko bečkog slikara Gustava Klimta. Danas se u ovoj zgradi može videti Betovenov friz, koji je Klimt naslikao 1902. godine za izložbu bečkih secesionista, dok veći deo njegovog rada možete videti na drugom kraju Beča – u muzeju Belveder.
Belveder je dvorski kompleks sačinjen od dve palate izgrađene u baroknom stilu, koji okružuje prostrani park dizajniran u istom stilu. Sam kompleks nije mnogo koriščen nakon što je podignut u prvoj polovini 18. veka. Marija Terezija je, nakon što ga je nasledila, Doni Belveder pretvorila u muzejski prostor, kako je to obično bivalo na evropskim dvorovima. Ubrzo je i Gornji Belveder postao sklonište za carsku kolekciju umetnina, zadržavši tu ulogu još od 1776. godine. Danas u Gornjem Belvederu možete pronaći najveću kolekciju radova bečkih slikara s kraja 19. i početka 20. veka, a radovi Gustava Klimta i Egona Šilea predstavljaju srž ove bogate kolekcije.
Još jedno od velikih bečkih imena iz sveta umetnosti 20. veka jeste Hundervaser. Ovaj bečki slikar i arhitekta prepoznatljiv je pre svega po svojim građevinama koje u sebi kombinuju elemente prirode i arhitekture. Ovom kombinacijom, Hundervaser je ušao u krug arhitekata čiji se rad prepoznaje još i kao zelena arhitektura, čije glavne karakteristike jesu simbioza prirode i životnog prostora, humaniji prostor za življenje, kao i skretanje pažnje na posledice moderne gradnje i odgovornost čoveka prema prirodi.
Fotografija i tekst: Dušan Milojević
Instagram profile: InTheSuitcase
Facebook page: http://www.facebook.com/zivotukuferu